Ik krijg regelmatig vragen van klanten over de vindbaarheid van hun (bestaande) website op desktop én mobiel (belangrijk voor google!), over de ranking en optimalisering in het algemeen. Je kunt zelf redelijk veel doen zonder er direct een advertentiebudget tegenaan te gooien. Uiteraard kan dit in sommige gevallen wel van belang zijn (directe verkoop stimuleren, versnellen en direct verhogen van je ranking etc.). Hieronder een lijst van tips, trics en relevante linkjes. Doe er je voordeel mee :-)
GRATIS ZOEKWOORDEN TOOLS / KEY WORDS TOOLS / SEO VERBETERING
Google mijn Bedrijf (account aanmaken):
Google places (google mijn bedrijf):
Keyword planner:
Begin met een lijst van ongeveer 20 zoekopdrachten van 1 of 2 woorden waarvan jij denkt dat je doelgroep deze zal gebruiken. Beoordeel de populariteit van de zoekwoorden met de Google Zoekwoordplanner.
Waarom deze tool van Google zo populair is, ligt voor de hand: het is gratis en is direct geïntegreerd in Google Ads. Om deze tool te kunnen gebruiken, heb je een Google Ads-account nodig. Deze kun je gratis aanmaken. Je hoeft geen geld in Google Ads te investeren om er gebruik van te kunnen maken.
Google suggest:
Eerste woord invoeren in de zoekbalk (dan krijg je suggesties)
Google Suggest, ook wel Autocomplete genoemd, levert zoeksuggesties op basis van de eerste tekens die werden ingevoerd. Dat wil zeggen dat je Google Suggest tijdens een normale Google-zoekopdracht kunt gebruiken.
Of:
Koppeling Google Analytics:
Google trends:
Stappenplan voor de beste SEO-tekst:
TLD-tips (de uitgang van je url):
Algemene tips:
Unieke teksten schrijven waarin de zoekwoorden verwerkt zijn. Geen copy-paste werk, dit wordt direct afgestraft door Google. Elke tekst bevat h1 en h2 (en h3, h4) titels, hierop wordt ook gescreend door zoekmachines (korte, krachtige, omschrijvende titels).
Een blog, dynamische, of nieuwspagina toevoegen aan je website (en daar regelmatig op posten, updaten en delen direct vanuit je website eventueel ook op andere websites en kanalen), draagt ook bij aan de vindbaarheid.
Images:
Tags toevoegen aan je foto’s (in het CMS, dus de achterzijde van je website). Foto’s benoemen. Geen nummer geven (bijvoorbeeld IMG004), maar echt een naam en beschrijving geven, voordat je ze uploadt.
Foto’s comprimeren:
Zodat ze uit minder kb’s bestaan, is goed voor de laadsnelheid. In 2022 worden geüploade foto's vaak automatisch omgezet naar webp., afhankelijk van de software die je gebruikt om je website te bouwen.
Hier kun je de foto’s comprimeren:
Mocht je geen beschikking hebben over photoshop, dan kan deze tool jou wel helpen: https://riot-optimizer.com/
Google mijn bedrijf
Deze is alom bekend en tegenwoordig gemakkelijk te beheren via de google maps app op je mobiel. Bedrijven kunnen niet meer zonder een google bedrijfsvermelding. Klanten weten je snel te vinden, te contacten en reviews achter te laten. Maak kosteloos een bedrijfsprofiel aan via deze link.
Vermijd zoekwoorden in je bedrijfsnaam (Google My Business)
Google voerde onlangs een update uit omtrent lokale zoekresultaten. Google hecht nu meer waarde aan een exacte bedrijfs- of merknaam. De verliezers zijn vooral bedrijven die in hun bedrijfsnaam een zoekwoord hebben verwerkt. Zo’n zoekwoord toevoegen werkt nu dus averechts. Gebruik dus geen zoekwoorden in de naam van je Google mijn bedrijfsprofiel of in andere vermeldingen van je bedrijf op het internet.
Backlinks:
Je website aanmelden bij gratis online gidsen die van belang zijn voor jouw sector. Backlinkjes (linkbuilding) plaatsen bij partners, webgidsen en relaties (dus vragen of je een verwijzing op hun website kunt hebben naar die van jou en andersom). Dit kan ook d.m.v. (gast)blogs.
Elke losse pagina binnen je website een beschrijving en titel meegeven (dat doe je ook in het CMS).
Sitemap:
Eventueel een sitemap (soort inhoudsopgave) toevoegen aan je website. Dit wordt doorgaans gedaan bij grotere websites. Keywords toevoegen aan je (hoofd)url en de urls van je (sub)pagina’s. Url’s zo kort mogelijk houden.
Google analytics installeren:
Zo kun je zien hoe de bezoekers naar je website komen, welk device ze gebruiken en waar ze vandaan komen. Ook kun je zien welke pagina’s het meest worden bezocht.
Reviews:
Stuur je klanten een linkje naar je (google) reviews of andere review mogelijkheden online, dit bevordert de vindbaarheid en het vertrouwen enorm als ze een goede review achterlaten.
De mobielvriendelijkheid van je website is zeker nu erg belangrijk en absoluut een must voor de vindbaarheid.
PageSpeed Insights:
Test hier de laadsnelheid van je website of afzonderlijke pagina’s binnen je website. Dit is van belang voor de vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.
SSL-secure:
https encryptie van je website (beveiligd dus) is belangrijk (SSL certificaat)
Social media:
Je website connecten met je social media accounts. Direct posten vanuit je website op je social media accounts bevordert de traffic naar je website.
SEO-checklist 2022:
Probeer eens de testmodule van Ranking Coach.
Hiermee heb ik mijn website behoorlijk kunnen optimaliseren:
Last but not least: kwalitatieve content creatie (bloggen, vloggen) is dé key in 2022
Lidia Janevski, lady of the House
Contact: lidia@houseofcommunications.nl
Comments